
Apsauga ir saugumas dirbant nuotoliniu būdu
Koronaviruso protrūkis privertė daugelį biuro darbuotojų likti namuose. Štai ką reikia atsiminti, kad būtumėte apsaugoti ir jūs patys, ir jūsų įmonė.
Pastaraisiais mėnesiais pasaulį užvaldė COVID-19. Šalys uždaro sienas, gamybos linijos stoja, o daugelis darbdavių liepia darbuotojams dirbti iš namų. Tai yra logiška: jei įmonės tęs savo veiklą, o jūsų darbas nėra priklausomas nuo vietos, buvimas namuose sumažina tikimybę užsikrėsti ir perduoti koronavirusą leidžiant jums toliau tęsti savo darbą biure.
Tačiau darbas biure ir namie yra du visiškai skirtingi dalykai (arba iš tikrųjų dvi skirtingos asmens duomenų medžiojimo atmainos). Ir ne tik todėl, kad biure vyrauja darbinė atmosfera, o namuose norisi tiesiog gulėti ant sofos ir žaisti su šunimi.
Tikroji problema – bent jau kibernetinio saugumo, o greičiausiai ir produktyvumo – biure įmonės kruopščiai apsaugo tinklus ir įrenginius. Sistemos administratoriai greičiausiai nesiruošia atvykti pas jus į butą ar namą ir viską susitvarkyti, kad būtų laikomasi įmonės standartų – nebent esate generalinis direktorius. Jei iš jūsų namų kompiuterio pasklis konfidencialus dokumentas, atsakingi būsite jūs.
Dirbdami nuotoliniu būdu laikykitės šių dešimties paprastų patarimų, kad išvengtumėte tokio nelaimingo nutikimo.
1. Apsaugokite įrenginius pasitelkdami antivirusinį sprendimą
Paprastai įmonės imasi įvairių priemonių, kad apsaugotų kompiuterius nuo kenkėjiškų programų. Jos įdiegia galingus apsaugos sprendimus, draudžia darbuotojams diegti programas, riboja prieigą prie interneto iš neleistinų įrenginių ir pan. Namuose yra sudėtingiau užtikrinti tokio lygio apsaugą, tačiau palikti kompiuterį pažeidžiamą, kai jame saugomi darbo dokumentai, taip pat yra rimtas aplaidumas, nes jei šie dokumentai bus pavogti ar sunaikinti – už tai atsakysite jūs.
Kad nieko panašaus neatsitiktų, labai svarbu, kad visuose įrenginiuose, kuriais tvarkomi įmonės duomenys, įdiegtumėte patikimą saugos sprendimą. Jei pinigų yra nepakankamai, įdiekite nemokamą antivirusinę programą. Netgi nemokama programa žymiai sumažins riziką užsikrėsti ir patekti į didelę viršininko nemalonę.
2. Atnaujinkite programas ir operacines sistemas
Programose ir operacinėse sistemose nuolat aptinkami nauji pažeidimų būdai. Kibernetiniai nusikaltėliai negali atsispirti jų išnaudojimui, kad įsibrautų į kitų žmonių įrenginius. Dažnai jie pasikliauja tuo, kad žmonės yra per tingūs ir neatnaujina programinės įrangos, o naujausiose programų versijose pažeidžiamumai dažniausiai būna ištaisomi. Taigi svarbu reguliariai atnaujinti viską, kas įdiegta bet kuriame įrenginyje, kurį naudojate darbo tikslais.
3. Konfigūruokite belaidžio ryšio šifravimą
Kompiuterio apsauga nepadės, jei užpuolikas prisijungs prie jūsų belaidžio tinklo arba jūsų maršrutizatoriaus. Kiekvienas tą padaręs asmuo gali perimti viską, ką siunčiate ar įvedate internete, įskaitant nuotolinės prieigos prie biuro kompiuterio ar įmonės pašto slaptažodžius. Todėl būtina tinkamai sukonfigūruoti jūsų tinklo ryšį.
Pirmiausia, kad informacija būtų apsaugota nuo smalsių akių, įsitikinkite, kad ryšys užšifruotas. Jei bet kuris prie jūsų belaidžio tinklo besijungiantis asmuo turi įvesti slaptažodį, ryšys yra užšifruotas (ir Vardenis Pavardenis negalės šnipinėti jūsų darbų). Tačiau jūs turite kelis belaidžio ryšio šifravimo standartus, iš kurių kai kurie jau yra pasenę. Geriausias pasirinkimas yra WPA2. Norėdami pasirinkti arba pakeisti šifravimo tipą, galite naudoti maršrutizatoriaus nustatymus. Atminkite, kad belaidžio tinklo slaptažodis turėtų būti stiprus.
4. Pakeiskite maršrutizatoriaus prisijungimo vardą ir slaptažodį
Jei niekada nekeitėte prisijungimo vardo ir slaptažodžio, reikalingo maršrutizatoriaus nustatymams įvesti, padarykite tai dabar. Daugelio modelių numatytieji slaptažodžiai yra ne tik per silpni, bet ir žinomi visame internete ir lengvai surandami.
Užpuolikai dažnai juos tiesiog įrašo į kenkėjiškų programų kodą – jei jie suveikia, maršrutizatorius užgrobiamas ir virsta robotu. Be to, įsibrovėliai taip pat gali jus šnipinėti, nes viskas, ką siunčiate internetu, pereina per maršrutizatorių. Todėl nenuostabu, kad maršrutizatoriaus naudotojo vardo ir slaptažodžio pakeitimo vieta yra maršrutizatoriaus nustatymuose.
5. Kavinėse ir darbo vietose naudokite VPT
Jei nebijote koronaviruso pandemijos ir dirbate jaukioje kavinėje ar bendradarbystės erdvėje šalia savo namų, tuomet būkite itin budrūs. Viešieji belaidžiai tinklai dažnai nėra šifruojami visai ir net jei jie yra šifruojami, bet kas gali gauti jų slaptažodį.
Kad nesąžiningi kavinės ar bendradarbystės erdvės klientai negalėtų šnipinėti jūsų veiklos per vietinį belaidį tinklą, naudokite virtualų privatų tinklą. Kai esate prisijungę per VPT, visi jūsų duomenys bus užšifruoti, neatsižvelgiant į tinklo nustatymus, o pašaliniai asmenys negalės jų perskaityti.
6. Prieš išeidami užrakinkite savo įrenginį
Kažkas gali pažvelgti į jūsų darbinį susirašinėjimą net tada, kai geriate puodelį arbatos ar esate nuėję į tualetą. Todėl svarbu užrakinti ekraną kaskart atsitraukus nuo kompiuterio. Įvertinkite, kad nuobodi trumpa pareiga yra visai nesudėtingas būdas bendrovės verslo paslaptims išsaugoti.
Net jei dirbate namuose, o pašaliniai asmenys neturi galimybės patekti į patalpą, vis tiek verta užrakinti savo įrenginį. Turbūt nenorite, kad jūsų vaikas netyčia nusiųstų jūsų viršininkui šypsenėlių pripildytą tekstą. Arba jūsų katė perbėgtų per klaviatūrą ir nusiųstų nebaigtą pranešimą direktorių tarybai. Jei ketinate vykti kur nors kitur, užrakinkite ekraną. Nereikia nė sakyti, kad savo kompiuterį reikia apsaugoti slaptažodžiu.
7. Naudokite el. paštui, žinutėms ir visam kitam darbui skirtas įmonės priemones
Jūsų įmonė greičiausiai turi IT priemonių, kuriomis naudojasi darbuotojai, rinkinį, pvz., „Microsoft Office 365“, įmonės žinučių programą, pvz., „Slack“ ar „HipChat“ ar bent jau įmonės el. paštą. Šias priemones sukonfigūravo jūsų įmonės IT skyrius, o už jų teisingą nustatymą atsakingas IT darbuotojas.
Bet IT darbuotojas neatsako už, tarkime, asmeninio „Google Drive“ prieigos nustatymus. Ar esate visiškai tikri, kad failą, į kurį atsiuntėte nuorodą, matys tik jūsų kolega, o visi kiti ne? Jei failas yra pasiekiamas visiems, turintiems nuorodą, tada paieškos sistemos gali jį indeksuoti. Ir jei kas nors ieško „google“ sistemoje ko nors apie jūsų dokumento temą, jis gali pasirodyti paieškos rezultatuose ir atkreipti dėmesį asmens, kuris net neturėtų žinoti apie jo egzistavimą.
Todėl, keisdamiesi dokumentais ir kita informacija, naudokitės įmonės ištekliais. Tai gali būti debesijos diskai, tačiau sukonfigūruoti verslui, jie paprastai yra daug patikimesni nei nemokamos naudotojo versijos. Paprastai įmonių el. paštuose yra mažiau brukalų ir nėra jokio jūsų asmeninio susirašinėjimo, todėl sumažėja rizika prarasti svarbų el. laišką ar kažką persiųsti neteisingu adresu. Kolegos taip pat tikrai žinos, kad tai jūs, o ne kažkas, kas apsimeta jumis.
8. Išlikite budrūs
Deja, kartais kenkėjiška ir labai įtikinama žinutė gali prasiskverbti į įmonės paštą. Tai ypač aktualu darbuotojams, dirbantiems nuotoliniu būdu, nes skaitmeninio susirašinėjimo apimtys nuotolinio darbo metu smarkiai padidėja. Todėl atidžiai perskaitykite pranešimus ir neskubėkite į juos atsakyti. Jei kažkam skubiai reikia svarbaus dokumento arba reikalaujama nedelsiant apmokėti sąskaitą faktūrą, dar kartą patikrinkite, kas yra tas asmuo, kuriuo prisistatoma laiške. Nebijokite paskambinti kitai šaliai ir pasidomėti arba dar kartą pasitarkite dėl veiksmų su savo viršininku.
Ypač įtariai vertinkite el. laiškus su nuorodomis. Jei nuoroda į tariamą dokumentą nukreipia ne į įmonės išteklius, geriau ją ignoruoti. Jei viskas atrodo gerai, o nuoroda atidaro svetainę, primenančią, tarkime, „OneDrive“, neveskite joje savo prisijungimo duomenų. Geriau rankiniu būdu įveskite „OneDrive“ adresą naršyklėje, prisijunkite ir pabandykite failą atidaryti dar kartą.
9. Stebėkite savo pažangą
Taigi, kad vadovybė negalvotų, jog, užuot dirbęs nuotoliniu būdu, atostogaujate, dabar yra svarbiau nei bet kada išlikti skaidriems. Tai nereiškia, kad turite sukurti audringos veiklos požymius, tiesiog įsitikinkite, kad jūsų viršininkas gali matyti, kokias užduotis jūs atliekate ir kokia yra jų eiga. Taigi nebūkite per daug tingūs ir pažymėkite tai savo įmonės užduočių stebėjimo priemonėje bei būkite pasirengę pateikti ataskaitą apie tai, ką padarėte ir kiek laiko tai užtruko.
Stenkitės dirbti įprastinėmis darbo valandomis, kad kolegoms būtų lengviau su jumis susisiekti, o darbo diena nesitęstų 24 valandas. Kai nereikia keliauti į biurą ir grįžti iš jo, gana dažnai nutinka taip, kad atsisėdate dirbti iškart po pusryčių ir atsitraukiate nuo darbų tik artėjant nakčiai. Dėl to greitai pavargstate – taigi geriau yra apriboti savo dieną iki įprasto darbo dienos laiko.
10. Susikurkite patogią darbo vietą
Ir paskutinis, bet ne mažiau svarbus dalykas – nepamirškite savo pačių sveikatos ir gerovės. Jei dirbate prie nešiojamojo kompiuterio, gulėjimas ant sofos gali pasirodyti puiki idėja. Tačiau ilgainiui jūsų nugarai tai pakenks, todėl pabandykite rasti sau stalą ir patogią biuro tipo kėdę.
Įsitikinkite, kad patalpa yra gerai apšviesta. Jei apšvietimas yra prastas, naudokite lempą, kad apsaugotumėte akis nuo persitempimo. Nepamirškite sveikatos pagrindų: periodiškai atsistokite, ištieskite kojas, gerkite vandenį, daugiau miegokite ir nepamirškite valgyti.